Τετάρτη 17 Ιουνίου 2015

Η απαξίωση νομοθετείται “απ' τ' αριστερά”. Ήτοι: Περί εξίσωσης προπτυχιακών τίτλων σπουδών με Master.



       Τον τελευταίο καιρό, ως Εκπαιδευτικός και δη Πληροφορικός, έχω σχεδόν συνηθίσει να βρίσκομαι πολύ συχνά αντιμέτωπος με ιδιαίτερα δυσάρεστες εκπλήξεις που επιφυλάσσει το Υπουργείο Παιδείας στους συναδέλφους μου.  Κι όμως. Ακόμα και σ' αυτό το πλαίσιο της “συνήθειας”, το τελευταίο πολυνομοσχέδιο του κ. Μπαλτά ( http://is.gd/06ySo0 ) που στάλθηκε στο γραφείο του Πρωθυπουργού στις 6 Ιουνίου, με άφησε και πάλι ενεό. Συγκεκριμένα, στο Άρθρο 11 του παραπάνω αναφέρεται ρητά ότι: “Τα διπλώματα που απονέμονται κατόπιν επιτυχούς ολοκλήρωσης Προγράμματος Σπουδών με χρόνο φοίτησης ίσο ή μεγαλύτερο με πέντε έτη, με 300 κατ’ ελάχιστον Ι.Ε.Μ., αναγνωρίζονται ως Ενιαίο και Αδιάσπαστο Δίπλωμα Μεταπτυχιακού Επιπέδου (Integrated Master: Master of Science) στη βασική ειδικότητα του Τμήματος ή της μονοτμηματικής Σχολής και κατατάσσονται στο 7ο επίπεδο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.”
            Ίσως βέβαια το παραπάνω να μην έπρεπε να με εκπλήσσει τόσο, αφού -δυστυχώς- αφορά ένα ζήτημα που συζητιόνταν αρκετά τον τελευταίο καιρό σε συγκεκριμένους κύκλους (βλέπε ΤΕΕ) και είχε  απασχολήσει αρκετά και την Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας. Ενδεικτικά παραθέτω μερικά μόνο από τα άφθονα κείμενα που έχουν από χρόνια δημοσιευθεί :
1.      Η τεχνική Παιδεία σε κρίση. Μάρτιος 2001: http://goo.gl/TXzThZ
2.   Η Εξίσωση Μαστερ=5ετές πτυχίο δεν έχει πραγματική λύση. Νοέμβριος 2008:http://is.gd/iJkaK7
3.      Παρέμβαση της ΕΠΕ στο ΣΑΠΕ. Ιανουάριος 2010 : http://is.gd/AWm7QI
4.    Καταγγελία για την έκδοση πιστοποιητικών από Πολυτεχνικές Σχολές περί ισοδυναμίας του πτυχίου Μηχανικού με μεταπτυχιακό τίτλο Master. Απρίλος 2010: http://is.gd/ZpbngZ
           
            Αρκεί σήμερα να παραπέμψει κανείς κυρίως στο 2ο από τα παραπάνω, όπου πραγματικά καταδεικνύεται η όλη στρέβλωση ή καλύτερα η ισοπέδωση, στην οποία οδηγεί την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας το εν λόγω πολυνομοσχέδιο. Πραγματικά είναι ένα κείμενο που αξίζει να διαβαστεί και γι' αυτό αντιγράφω παρακάτω εκτενές απόσπασμά του.
            Όμως, τούτη τη φορά θα πρόσθετα πως από μια “κυβέρνηση της Αριστεράς”, θα περίμενε κανείς άλλα. Ας θυμηθούμε ότι για την Ελληνική Αριστερά, παραδοσιακά, η Μπολώνια είναι μέρος του "ληστρικού συστήματος" εκμετάλλευσης της ανθρώπινης εργασίας και ειδικότερα της εργασίας των επιστημόνων. Με αυτή την έννοια θα ανέμενα μια πρωτοβουλία "ρήξης και ανατροπής" και όχι μια δουλική υιοθέτηση των θέσεων της διαπλοκής.
            Για να αναδείξω περισσότερο το γελοίο του θέματος, θα προτείνω κάτι αντίστοιχο στον κ. Υπουργό. Κάτι ακόμα πιο κομπογιαννίτικο αν και “Ευρωπαϊκό”. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, μπορεί σήμερα κανείς να πάρει τίτλο Bachelor με τρία (3) έτη σπουδών και Master με ακόμη ένα (1). Δηλαδή μπορεί να αποκτηθεί Βασικό Πτυχίο και Μεταπτυχιακό σε τέσσερα (4) έτη συνολικά. Οπότε; Γιατί οι Έλληνες να υστερούμε; Να απονέμεται λοιπόν και Μεταπτυχιακός Τίτλος από όλα τα Τμήματα τετραετούς φοιτήσεως της χώρας. Τα Πολυτεχνεία, οι Γεωπονικές και γενικά οι σχολές 5ετούς φοιτήσεως θα απονέμουν κατευθείαν Διδακτορικό, ενώ οι Ιατρικές σχολές θα δίνουν μεταδιδακτορικό τίτλο (post doc). Ατυχώς οι τελευταίες θα αδικούνταν έτσι, αφού θα δίναν τίτλο του ιδίου επιπέδου (8ο στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων) με αυτόν από σχολές 5ετούς φοιτήσεως. Ίσως λοιπόν να πρέπει να εξετασθεί η δυνατότητα προσθήκης μιας ένατης (9ης) διαβάθμισης στο Εθνικό ή ακόμα και στο ίδιο το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων-ΕΠΕΠ (http://is.gd/1wI03n, σελ. 14).
            Τέλος, αναρωτιέμαι ευθέως και για πολλοστή φορά: Ποιά είναι η γνώμη της πολιτικής ηγεσίας του Υπ. Παιδείας για την Πληροφορική; Είναι επιστήμη αυτόνομη και ενιαία ή όχι; Κι αν είναι, τότε γιατί φέρνουν τη διάσπαση των τμημάτων Πληροφορικής μεταξύ δύο πεδίων όσον αφορά στο εξεταστικό σύστημα, αρνούμενοι να εντάξουν όλα τα τμήματα Πληροφορικής σε πεδίο που έχει στον τίτλο του την Πληροφορική; Μήπως για να εξυπηρετήσουν εκτός από τους επίδοξους "εμπόρους πτυχίων Πληροφορικής" και τους εμπόρους της φροντιστηριακής παραπαιδείας; Δηλαδή και πάλι κάποιους από τους πυλώνες της εγχώριας φαυλότητας και λεηλασίας του (εξανεμισμένου) λαϊκού εισοδήματος; Μήπως επεξεργάζονται και κάποιο σχέδιο "μορφωτικής αλληλεγγύης εξ' αποστάσεως", όπως με τη λεγόμενη ψηφιακή αλληλεγγύη ( https://www.e-inclusion.gr/ ) ; Έτσι για να υποστηρίξουν έτι περαιτέρω τα φροντιστήρια τώρα που οι πένητες μαθητές έχουν και laptop από την τελευταία; ( “Θέλω κι εγώ lamp-tomb”. Σεπτέμβρης 2009 : http://goo.gl/8X3Rdp)

Φώτης Ε. Αλεξάκος
Πληροφορικός
Ειδικός Γραμματέας ΕΠΕ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Η Εξίσωση Μαστερ=5ετές πτυχίο δεν έχει πραγματική λύση
Του Σωκράτη Δημητριάδη (www.socrates.name)
(Απόσπασμα σχετικά με τις διαφορές προπτυχιακού και μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών)

[...]
·         Τα μεταπτυχιακά μαθήματα είναι ανώτερου από τα προπτυχιακά επιπέδου, απαιτούν τακτική παρακολούθηση, έχουν αυξημένες υποχρεώσεις για τους φοιτητές αλλά και απαιτήσεις από τους καθηγητές, και αυστηρότερα κριτήρια επιτυχίας. Τα μεταπτυχιακά μαθήματα δεν είναι μαθήματα που μπορούν να αντικατασταθούν από έναν αριθμό γενικών ή επιλεγομένων μαθημάτων στο 5ο έτος σπουδών ενός προπτυχιακού προγράμματος. Η διαφορά τους είναι ποιοτική και όχι ποσοτική. Διαφορετικά και τα πτυχία ιατρικής θα ήταν ανώτερα από των πολυτεχνείων.
·         Οι μεταπτυχιακές σπουδές πέρα από τη διδασκαλία των μεταπτυχιακών μαθημάτων στοχεύουν και στην επιστημονική εξειδίκευση και την ερευνητική εμβάθυνση οι οποίες δεν υφίσταται σε ένα προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών.
·         Η μεταπτυχιακή ειδίκευση απαιτεί την εκπόνηση πρωτότυπης ερευνητικής εργασίας η οποία θα πληροί όλα εκείνα τα κριτήρια ενός μεταπτυχιακού, και όχι ενός προπτυχιακού, προγράμματος σπουδών. Η εργασία αυτή είναι ανεξάρτητη και επιπρόσθετη της όποιας πτυχιακής εργασίας εκπόνησε ο φοιτητής κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών του σπουδών. Δεν είναι λοιπόν δυνατόν να ταυτίζονται οι δύο αυτές εργασίες ούτε και επιτρέπεται η υποκατάσταση της μεταπτυχιακής από μια προπτυχιακή εργασία.
·         Η μεταπτυχιακή εκπαίδευση βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο μικρό μέγεθος των τάξεων που συνεπάγεται χαμηλή αναλογία φοιτητών προς καθηγητή και υψηλή ποιότητα εκπαίδευσης. Είναι επομένως παράλογο για τμήματα που δέχονται 200 και 300 προπτυχιακούς φοιτητές ανά έτος να απονέμουν αδιακρίτως μεταπτυχιακούς τίτλους σε φοιτητές που δε γνώρισαν ποτέ την ποιότητα μιας μεταπτυχιακής εκπαίδευσης.  
·         Η εισαγωγή σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών αποτελεί μια επιλεκτική και αξιοκρατική διαδικασία αντίστοιχη με εκείνη της εισαγωγής σε ένα προπτυχιακό ή σε ένα διδακτορικό πρόγραμμα σπουδών. Δεν είναι ούτε λογικό ούτε δίκαιο ο φοιτητής που εισάχθηκε στον πρώτο κύκλο σπουδών με τα κριτήρια ενός προπτυχιακού προγράμματος να μεταβαίνει αυτόματα και χωρίς καμία αξιολόγηση στο δεύτερο κύκλο σπουδών. Πόσο μάλλον όταν την ίδια στιγμή υπάρχουν χιλιάδες πτυχιούχοι που διαγωνίζονται σκληρά για μια θέση σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα.
[...]

Δεν υπάρχουν σχόλια: