Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2008

Σε πλήρη υποβάθμιση η Πληροφορική στα σχολεία

Οι ώρες που διδάσκεται το μάθημα δεν επαρκούν ούτε για τις στοιχειώδεις γνώσεις, ενώ οι μισοί από τους 6.000 καθηγητές που το διδάσκουν δεν έχουν πτυχίο Πληροφορικής
Σε πλήρη υποβάθμιση έχει οδηγηθεί το μάθημα της Πληροφορικής στα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας, καθώς οι ώρες που διδάσκεται δεν επαρκούν ούτε για τις στοιχειώδεις γνώσεις των μαθητών, ενώ οι μισοί καθηγητές που έχουν διοριστεί, προέρχονται από άλλες ειδικότητες και δεν έχουν πτυχίο Πληροφορικής!
Σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από την Ενωση Πληροφορικών Ελλάδας, αυτή τη στιγμή εργάζονται σε όλα τα σχολεία της χώρας και διδάσκουν το μάθημα της Πληροφορικής περίπου 6.000 καθηγητές. Από αυτούς, οι μισοί δεν διαθέτουν πτυχίο Πληροφορικής και τα μόνα σχετικά «προσόντα» που έχουν -όπως διατείνονται μέλη της ΕΠΕ- είναι η παρακολούθηση σεμιναρίων.
Οι πρώτες προσλήψεις έγιναν το 1992, οπότε και μπήκε η Πληροφορική στα γυμνάσια, και εξαιτίας της μη κατοχύρωσης παιδαγωγικής επάρκειας στους πληροφορικούς, δόθηκε η δυνατότητα να διδάσκουν το συγκεκριμένο μάθημα φυσικοί, μαθηματικοί, φιλόλογοι, θεολόγοι, ακόμη και νοσηλευτές, οι οποίοι είχαν παρακολουθήσει σχετικά σεμινάρια.
Αιτήματα
Τα μέλη της ΕΠΕ έχουν επανειλημμένα ζητήσει να δοθεί μία οριστική λύση στο ζήτημα, αφού εκτός της αδικίας που υφίστανται χιλιάδες εκπαιδευτικοί, η ανεργία στον κλάδο της Πληροφορικής έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια.
Οπως εξηγεί ο πρόεδρος της Ενωσης Πληροφορικών Ελλάδας, Δημήτρης Τσίγκος, η ίδρυση των κλάδων ΠΕ19-Πληροφορικής ΑΕΙ και ΠΕ20-Πληροφορικής ΤΕΙ έγινε το 1992, ωστόσο -τονίζει- «μέχρι και σήμερα περίπου 3.000 καθηγητές άλλων ειδικοτήτων διδάσκουν αντί για εμάς, ως αποτέλεσμα μιας αλλοπρόσαλλης και παράνομης τακτικής που ακολουθήθηκε στο παρελθόν και τερματίστηκε ύστερα από πολύχρονους δικαστικούς και συνδικαλιστικούς αγώνες».
Μάλιστα, προσθέτει, «χιλιάδες άνεργοι πληροφορικοί βλέπουν να προκηρύσσονται μόνο 120 θέσεις στον επικείμενο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ στους κλάδους ΠΕ19 και ΠΕ20, ενώ την ίδια στιγμή οι διορισμένοι συνάδελφοί τους απειλούνται με αφαίρεση μαθημάτων που κατεξοχήν εμπίπτουν στην ειδικότητά τους».
Η Ενωση Πληροφορικών ζητεί ακόμα να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας στα γυμνάσια και τα λύκεια, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες. Σημειώνεται ότι στις τάξεις του γυμνασίου διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα, ενώ στο λύκειο η Πληροφορική είναι μάθημα επιλογής.
Στο «Εθνος» μίλησε και ο πρώην πρόεδρος της ΕΠΕ Νεκτάριος Μουμουτζής, ο οποίος αναφέρθηκε και στις προτάσεις της Ενωσης, με τις οποίες -όπως λέει- θα δινόταν λύση στο πρόβλημα.
Συγκεκριμένα, ο συνδικαλιστικός φορέας των πληροφορικών προτείνει, σε χρονικό ορίζοντα 1-2 ετών, τα εξής:
  • Προγραμματισμό της σταδιακής μετάταξης των μη πληροφορικών που είναι ενταγμένοι στους κλάδους ΠΕ19 και ΠΕ20 στους φυσιολογικούς τους κλάδους.
  • Θεσμοθέτηση μόνιμων θέσεων πληροφορικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση για τη διδασκαλία μαθημάτων χρήσης υπολογιστών, την υποστήριξη άλλων μαθημάτων, προκειμένου να διδάσκονται με τη χρήση υπολογιστών, την τεχνική - διοικητική υποστήριξη των σχολείων και την επιμόρφωση σε μόνιμη βάση του υπόλοιπου εκπαιδευτικού προσωπικού.
  • Προσλήψεις πληροφορικών στα γυμνάσια και τα λύκεια όλων των τύπων για την κάλυψη των διοικητικών - τεχνικών αναγκών με αυτοτελείς θέσεις προσωπικού που θα αναλάβουν και τη διαρκή επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού των άλλων κλάδων.
Ο πρόεδρος της ΕΠΕ, ωστόσο, αναφέρεται και σε μία άλλη πτυχή του θέματος: «Το απολυτήριο λυκείου θα πρέπει να εξασφαλίζει στον τελειόφοιτο μαθητή όλες τις απαραίτητες γνώσεις πάνω στην Πληροφορική και να μπορεί να χρησιμοποιείται και ως Πιστοποιητικό Χρήσης Υπολογιστή. Για να γίνει όμως αυτό, θα πρέπει να αναβαθμιστεί το μάθημα της Πληροφορικής ποιοτικά και ποσοτικά και να διδάσκεται από τις αντίστοιχες ειδικότητες».

ΤΜΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΙΣΑΚΤΕΟΙ
Υπάρχουν συνολικά 57 τμήματα ΑΕΙ-ΤΕΙ που σχετίζονται με τις επιστήμες Η/Υ, Πληροφορικής και τις Νέες Τεχνολογίες, τα οποία την περσινή χρονιά απορρόφησαν 7.900 εισακτέους. Ειδικότερα, στα 43 σχετικά τμήματα των ΑΕΙ, εισήχθησαν 6.032 φοιτητές, ενώ σε 14 των ΤΕΙ, εισήχθησαν 1.864 σπουδαστές.

ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ Ερώτηση προς τον υπ. Παιδείας
Πριν από λίγες ημέρες, η βουλευτής της ΝΔ Φεβρωνία Πατριανάκου, με ερώτηση που κατέθεσε προς τον υπουργό Παιδείας, ανέφερε -μεταξύ άλλων- ότι «παρά την ύπαρξη καθηγητών Πληροφορικής, στα επαγγελματικά λύκεια συνήθως οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος καλύπτονται από καθηγητές άλλων ειδικοτήτων, οι οποίοι απλώς έχουν περάσει τη βασική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της Κοινωνίας της Πληροφορίας, με αποτέλεσμα, στην πράξη, να υποβαθμίζεται το μάθημα».
Ακόμη τονίζει πως το μάθημα είναι υποχρεωτικό στις τάξεις του γυμνασίου αλλά -όπως λέει- διδάσκεται μόνο μία ώρα την εβδομάδα, ενώ τα υπόλοιπα μαθήματα διδάσκονται τουλάχιστον δύο.
«Στο ενιαίο λύκειο, η Πληροφορική είναι μάθημα επιλογής, μεταξύ 5 μαθημάτων για την α τάξη, μεταξύ 14 για τη β και μεταξύ 18 για τη γ τάξη, ενώ μόνο στην Τεχνολογική Κατεύθυνση της γ λυκείου, στον κύκλο Πληροφορικής και Υπηρεσιών είναι υποχρεωτικό μάθημα», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Απευθυνόμενη στον αρμόδιο υπουργό, ζητεί να μάθει «εάν υπάρχει η δυνατότητα κάλυψης της διδασκαλίας του μαθήματος σε όλα τα γυμνάσια και λύκεια της χώρας από ειδικευμένους καθηγητές και αν ναι, πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί η πλήρης στελέχωση των σχολείων με καθηγητές της σχετικής ειδικότητας», αλλά και εάν έχει εξετάσει το ενδεχόμενο καθιέρωσης ως υποχρεωτικής διδασκαλίας του μαθήματος τουλάχιστον για δύο ώρες την εβδομάδα, σε όλες τις τάξεις του γυμνασίου και λυκείου, ανεξαρτήτως κατεύθυνσης.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: